Podnikání už nebude to, co dřív. Evropská peněženka digitální identity slibuje revoluci v ověřování totožnosti, podepisování smluv, online prodeji i komunikaci se zákazníky napříč celou EU. Jak naplno využít její potenciál ve vašem byznysu? A proč a jak se na evropskou peněženku digitální identity připravit už teď?

Zatímco děti budou vyhlížet z okna Ježíška, evropské společnosti budou netrpělivě čekat, zda jim jejich členské státy nadělí pod stromeček evropskou peněženku digitální identity. I tak by mohly v Evropě s nadsázkou vypadat příští Vánoce. Termín, do kterého jsou jednotlivé členské státy povinny alespoň jednu funkční peněženku zajistit, nastane přesně 24. prosince 2026. Přípravy na toto datum v členských státech postupně nabírají na obrátkách a podnikatelé už vyhlížejí přínosy této digitální novinky.

Nejpozději od konce roku 2026 by měl mít každý Evropan možnost získat jednotnou digitální identitu uznávanou ve všech členských zemích.

Proces příprav běží v jednotlivých členských státech ode dne přijetí finálního textu eIDAS 2.0 v květnu 2024. Jak jsme na tom aktuálně v České republice? Při volbě vhodného modelu vývoje a provozu se Česko vydalo cestou koncese. To znamená, že peněženku bude provozovat soukromý poskytovatel pověřený státem. Do konce letošního roku by měl mít vybraný dodavatel ideálně uzavřenou smlouvu. Nejpozději o dalších Vánocích bychom už měli mít možnost peněženku v Česku využívat.

Klasickým peněženkám v kapse odzvonilo?

Jak to bude celé v praxi vypadat? Evropská peněženka digitální identity bude fungovat jako aplikace v mobilu. Do ní nahrajete v zásadě veškeré své identifikační údaje jako jméno, věk, adresu, ale i váš vysokoškolský diplom či lékařský předpis. Peněženka umožní potvrzovat třeba i údaje o rodině, povolení k držení zbraně, udělení plné moci, status studenta, permanentku do fitness centra, letenky, vstupenky na sportovní utkání atd.

Vkládat sem budete moci i informace o předmětech či službě – například licence nebo technický průkaz. Zjednodušeně si ji lze skutečně představit jako digitální obdobu klasické peněženky, kterou máte pod svou výhradní kontrolou. Sami rozhodujete o tom, jaké doklady a informace v ní budete „nosit“ a s kým je budete sdílet.

Ke sdílení druhé straně naklikáte vždy jen ty údaje, které jsou pro daný účel potřeba, například potvrdíte svůj věk či občanství, aniž byste odhalovali veškeré osobní údaje. Peněženku bude možné k identifikaci využívat i offline – při osobním jednání namísto předkládání fyzických dokladů bude možné prokázat vaši totožnost pomocí telefonu. To známe už dnes díky aplikaci eDoklady, kde je k dispozici digitální stejnopis průkazu. V porovnání s očekávanou peněženkou však eDoklady nic dalšího neumí.

Používání peněženky bude samozřejmě dobrovolné a dál zůstanou v platnosti i stávající průkazy a způsoby identifikace. Pokud se ale budete chtít prokázat digitálně pomocí peněženky, úřady i vybrané soukromé firmy to budou muset akceptovat jako platný způsob ověření totožnosti.

Podpis na pár kliknutí

Evropskou peněženku digitální identity budou k identifikaci využívat zejména fyzické osoby, a to jako spotřebitelé, podnikatelé anebo třeba jako zástupci právnické osoby. To znamená velkou výzvu pro B2C i B2B sektor. Peněženka totiž přináší možnost bezproblémového přístupu k digitálním službám po celé EU a umožní využití kvalifikovaného elektronického podpisu – minimálně pro neprofesionální užití – zdarma. Jde přitom o nejvyšší úroveň elektronického podpisu, který nařízení eIDAS považuje za podpis rovnocenný s vlastnoručním podpisem.

Peněženka tak bude hrát klíčovou roli v různých aspektech každodenního života, jako jsou online nákupy, podepisování dokumentů nebo správa a sdílení osobních dokumentů. Díky možnosti automatizace řady procesů to může výrazně zefektivnit i vaše podnikání a snížit náklady. Možnosti integrace jsou široké a každé odvětví si bude hledat své využití.

Nejvíce budou z nové peněženky těžit e-commerce byznys nebo finanční sektor. Banky, fintech firmy, investiční společnosti i pojišťovny mají nyní náročné procesy ověřování klientů a peněženka je revolučně zjednoduší.

Za hranice možností

Jedním z největších přínosů evropské digitální identity je odstranění bariér v přeshraničním styku. Peněženka bude fungovat doma i za hranicemi, konkrétně v celé EU, což ji odlišuje od jednotlivých národních řešení (např. eDoklady). Snadno si tak ověříte zahraničního obchodního partnera stejně rychle, jako by byl z tuzemska. To může usnadnit administrativu související s expanzí firmy na zahraniční trhy a podpořit přeshraniční online prodej zboží a služeb.

Praktická bude peněženka za hranicemi Česka i z pohledu jednotlivce. Pokud se například přestěhujete s rodinou do Německa, pomocí peněženky vyřídíte veškeré „vstupní papírování“ s úřady, přihlásíte děti do školky, doložíte zaměstnavateli vysokoškolský diplom, podepíšete pracovní smlouvu a mnoho dalšího. To vše odkudkoli na několik kliknutí.

V oblasti e-commerce bude možné obsluhovat zákazníky z celé EU bez složitých procedur. Například v e-shopech bude moci zákazník prostřednictvím peněženky okamžitě poskytnout údaje o své osobě (vedle jména a příjmení i věk nebo požadované místo doručení), což odbourá nutnost vyplňování klasických formulářů při nákupu. Vy jako obchodník budete hned vědět, s kým máte tu čest, včetně jistoty, že údaje jsou pravé a aktuální. Prostřednictvím peněženky navíc v budoucnu půjde třeba i platit. Nikdy jsme tedy nestáli tak blízko ke zrušení našich reálných peněženek.

Bezpečně a bez papírování

Implementace peněženky vám ve firmě také usnadní plnění právních povinností v oblasti ochrany dat. Digitální identita totiž už ze svého návrhu odpovídá principům GDPR. Zákazník s vámi sdílí jen nezbytné minimum informací, a to ještě často s jeho výslovným souhlasem. To vám poskytne další právní jistotu, že při ověřování totožnosti zákazníků pracujete s přesnými, nezbytnými a v souladu s právními předpisy poskytnutými údaji, a snižujete tak riziko sankcí za neoprávněné nakládání s daty.

Díky peněžence snížíte i riziko úniku dat z firemních databází, protože nebudete muset uchovávat kopie dokladů nebo nadbytečné osobní údaje zákazníků. V kombinaci s robustním zabezpečením samotné peněženky (vícefaktorová autentizace, asymetrická kryptografie apod.) tak ve výsledku posílíte i kybernetickou bezpečnost. To se taky počítá, obzvlášť když se kvůli nedávno přijatému novému zákonu o kybernetické bezpečnosti již brzy zpřísní povinnosti pro firmy.

Využití peněženky tedy slibuje výrazné zjednodušení administrativy. Odpadnou kopírování dokladů, vyplňování formulářů údaji o zákazníkovi či archivace smluv, protože to vše půjde plně digitalizovat a automatizovat. I opakující se kontroly (například platnosti dokladů nebo aktualizace údajů klienta) mohou probíhat automaticky, čímž ušetříte kapacity a náklady.

Peněženka bude užitečným pomocníkem i u HR procesů. Zaměstnanec prostřednictvím peněženky důvěryhodně, na pár kliknutí a na dálku zpřístupní novému zaměstnavateli veškeré relevantní informace, včetně těch, jejichž obstarání doposud vyžadovalo cestu na úřad či ke kopírce, například dodání vysokoškolského diplomu či potvrzení o bezúhonnosti. Zjednoduší se tak onboarding nových kolegů i aktualizace pracovních dokumentů u těch stávajících.

Platnost údajů v peněžence budou potvrzovat příslušní poskytovatelé elektronických potvrzení atributů. Ti kvalifikovaní a veřejnoprávní budou při ověřování vycházet ze státem spravovaných databází a registrů. To posiluje důvěru v pravost a platnost vydaných elektronických potvrzení.

Nařízení eIDAS 2.0 stanovuje pro některé organizace přijímat peněženku jako povinnost. Seznam povinných subjektů zatím není konečný a může se rozšiřovat. Vedle úřadů a organizací veřejného sektoru se jedná zejména o společnosti poskytující služby, které vyžadují silnou autentizaci uživatele k online identifikaci, jako jsou například banky či pojišťovny, a dále pak o poskytovatele velkých online platforem (Meta, Google apod.).

Co dělat dál?

Chcete najet na vlnu digitalizace a podpořit rozvoj vašeho byznysu díky zjednodušení a výhodám, které evropská peněženka digitální identity přinese? Na první pohled se může zdát, že je do konce roku 2026 ještě dost času. Jenže příprava, technologická integrace a právní nastavení spojené s evropskou peněženkou zaberou nějakou dobu. Už teď je na čase dělat první kroky. Sestavili jsme seznam praktických úkolů, které vám pomůžou připravit se a umožní vám využívat výhod peněženky ve vašem byznysu co nejdříve.

Zmapujte si terén

Už teď doporučujeme zmapovat si ve vašem podnikání místa, do kterých by se dala peněženka implementovat. Projděte si zákaznické, personální i obchodní procesy: Kde všude žádáte klienty, partnery, ale i zaměstnance o osobní údaje, kopie dokladů nebo podpisy? Například při registraci, online nákupech, sjednávání smluv, přístupu do portálů? Zamyslete se, jak by šly tyto kroky zjednodušit pomocí nové peněženky. Zvažte, kde můžete díky těmto novinkám zlepšit zákaznický zážitek, například zrychlit nákupní proces v e-shopu, snížit nutnost osobních schůzek nebo odbourat papírování při sjednávání služeb.

Pověřte zodpovědné osoby

Zavedení peněženky ovlivní více oblastí – IT, právo, obchod i bezpečnost. Vyplatí se proto mít ve firmě jednoho člověka (případně pracovní skupinu) zodpovědného za koordinaci příprav, sledování změn a plánování potřebných úprav ve firmě. Pomůže vám to udržet si lepší přehled i připravit rozpočet a časový plán na přechod.

Proveďte audit systémů a webů

Pro napojení se na peněženku bude vedle registrace nutné získat přístupový certifikát. Prověřte, zda jsou vaše systémy připraveny na implementaci. Bude například možné přihlášení vašich zákazníků přes peněženku? Jsou vaše backendy připraveny na napojení na API peněženky? Pokud ne, naplánujte úpravy, případně konzultujte s IT dodavateli, jak zajistit technickou kompatibilitu podle Architecture and Reference Framework.

Sledujte aktuální vývoj legislativy

Postupně se schvalují prováděcí předpisy, které upřesňují, jak by měl celý ekosystém peněženky fungovat. Zaměřte se na to, jak se český právní řád adaptuje na nařízení. Návrh adaptační legislativy, který v současnosti počítá se spuštěním peněženky v Česku k 1. lednu 2027, již byl zveřejněn. Je však pravděpodobné, že dozná určitých změn, protože o něm bude po podzimních volbách jednat nově zvolená poslanecká sněmovna.

Řada institutů a předvídaných procesů nebude v souladu s aktuální podobou řešení eGovernmentu. Doporučujeme sledovat zejména Digitální a informační agenturu, která má tuto agendu na starosti a která bude s blížícím se příchodem peněženky cenným zdrojem informací.

Současně doporučujeme sledovat iniciativu EU Business Wallet. Ta nyní běží na půdě Evropské komise a do konce tohoto roku by měla vyústit v legislativní návrh, který rozšíří evropský rámec pro digitální identitu na hospodářské subjekty a orgány veřejné správy. Umožní tedy vydávání peněženek pro firmy a orgány veřejné moci.

Inspirujte se

Doporučujeme také sledovat tzv. early adopters, tedy subjekty, které začnou peněženku do svých procesů zařazovat jako první. Těmi budou zejména státní orgány, v soukromé sféře lze očekávat mezi prvními banky. Zjistěte, v čem jim peněženka pomáhá, jakým směrem se ubírají, a inspirujte se.

Poraďte se

Vztahuje se na vás povinnost peněženku implementovat? U složitějších služeb (např. bankovnictví, pojištění, HR systémy) bude možná nutné upravit smlouvy nebo napojení. Poraďte se s odborníky, co bude třeba změnit, abyste splnili nové požadavky bez zbytečných komplikací. Práce s novou peněženkou bude nejspíš vyžadovat i úpravy obchodních podmínek nebo zásad ochrany soukromí.

Sledujte aktuální vývoj legislativy

Lidé ve firmě by měli chápat, jak peněženka funguje a co přinese. Připravte školení pro obchodníky, zákaznickou podporu, technické týmy nebo HR, kde se dozvědí, jak novou identitu používat a propagovat a jak řešit případné dotazy klientů a zaměstnanců. Dobrá příprava pomůže vyhnout se zmatkům při ostrém spuštění.

Evropská peněženka digitální identity není jen nová technologie – je to nový způsob důvěry a interakce mezi organizacemi a lidmi v celé EU. Čím dříve se na ni připravíte, tím snazší bude její integrace do vašich procesů a tím dřív přinese benefity vašemu byznysu. Pokud začnete s přípravami včas, získáte náskok, který se počítá.