Stagnace v Německu znamená dostupnost celé řady distressed nemovitostí a společností, které v rostoucí míře mohou využít zahraniční investoři včetně českých podnikatelů. Německo nabízí průmyslovou sílu a investice do inovací. Generační obměna mezi vlastníky německých „Mittelstand“ společností přináší spoustu akvizičních příležitostí. Jak tento potenciál využít z pohledu českého podnikatele?

Rozhodnutí expandovat do Německa nebo koupit německou firmu může být strategicky výhodné, SOUČASNÉ PODMÍNKY K TOMU NABÍZEJÍ ŘADU MOŽNOSTÍ.

Ačkoliv se německá ekonomika v současné době mírné zadrhává, jde stále o jednu z největších ekonomik na světě a v každém případě největší v našem regionu. To českému podnikateli otevírá široké možnosti přidat se k rostoucí vlně českých investic na M&A trhu v Německu. A i zadrhávající se generační obměna v oblasti malých a středních podniků SME („Mittelstand“) nebo značné spektrum distressed aktiv nabízejí mnoho příležitostí za často zajímavých podmínek. Řada českých firem roste do Německa také zcela přirozeně sama. K většímu objemu investic se české podniky začaly nadechovat po vstupu Česka do Evropské unie. V roce 2020 už v Německu proinvestovaly 900 milionů euro. Mezi nejznámější z nich patří ČEZ, EPH, Agrofert, PPF, Rohlík, Avast, SIKO či Kofola, a akvizici připravují i další velcí hráči.

Z Česka do Německa, nebo opačným směrem? Funguje to oboustranně. Němci do České republiky od devadesátých let 20. století investovali ve velkém zejména v rámci privatizace. Šlo především o automobilový průmysl, strojírenství, infrastrukturu, telekomunikace a obchodní řetězce. Podle údajů CzechInvestu a jeho německé kanceláře v Düsseldorfu jen CzechInvest v letech 1993 až 2016 zprostředkoval do České republiky 350 investičních projektů německých společností v hodnotě přes 218 miliard Kč, které vytvořily 58 tisíc nových pracovních míst. Z těch největších lze zmínit Volkswagen, Bosch, Siemens, Rieter, Hartmann, Continental, Linde či Saint-Gobain. Z německého „Mittelstandu“ pak mezi investory v České republice jmenujme například Trumpf (strojírenství), Heberger (stavebnictví) či Müller – Die lila Logistik AG (logistika). Jde tak o zemi, se kterou má logicky český byznys velkou příležitost růst.

Německo dnes: stagnace a potenciál

Německá ekonomika dodnes nepřekonala dopady nedávných krizí – covidové a energetické. Jedním z dalších faktorů, který stojí na brzdě, je i stárnutí populace a klesající podíl ekonomicky aktivní části obyvatel. Je to příležitost pro české podnikatele? Zcela určitě.

Velkou výzvou je v Německu totiž generační obměna u páteřního německého „Mittelstand“, do kterého se řadí více než 3 miliony zpravidla tradičně rodinných společností. Vlastníka ročně změní přibližně 100 tisíc z nich, tj. 5 %. V rostoucí míře jsou přitom stávající vlastníci nuceni ty nové hledat mimo svou rodinu na M&A trhu. Je to dáno především demografickou křivkou a klesající ochotou mladší generace vzít na sebe břemeno podnikání. Tento trend bude v příštích letech pokračovat. Dnes je ve věkové kategorii nad 60 let přibližně 1,2 milionu vlastníků SMEs, což je třikrát více než před 20 lety. Nejde přitom zdaleka jen o tradiční výrobní sektor, ale například i o IT firmy.

Inovace jako motor růstu

Klíčovou roli pro zachování a rozvoj Německa jako průmyslové lokality do budoucna hrají i inovace. Německo nabízí různé dotační programy a v tomto ohledu si drží vysoký standard. V různých žebříčcích (například Global Innovation Index OSN či index Spolkového svazu německého průmyslu a poradenské společnosti Roland Berger) se Německo pohybuje kolem desátého místa na světě. Do vědy, výzkumu a inovací investuje 120 miliard eur ročně, což odpovídá 3,1 % HDP. Průměr v zemích OECD přitom je 2,8 %. Pro srovnání, v České republice jsou to 2 % HDP.

Podle unikátní společné studie tří největších poradenských společností v Německu – McKinsey, Boston Consulting Group a Roland Berger – nazvané sebevědomě „Agenda 2035“ se bude německý úspěch i do budoucna opírat o špičkovou techniku, technologii a výzkum. Německo by se přitom dle autorů studie mělo prosadit celosvětově do top 3 v těchto technologiích – digitalizace a umělá inteligence s cloud computingem; kyberbezpečnostní řešení a kvantové technologie; klimatické technologie pro budovy, energetiku a průmysl; mobilita budoucnosti, infrastruktura pro elektromobily, autonomní řízení a vesmírné technologie; (digitální) zdraví, biotech a pharma s mRNA, buněčná a genová terapie, telemedicína a wearables (tj. textil, který kontroluje tělesné funkce). To všechno jsou oblasti, kde může být vidět i česká stopa.

Pomoci k tomu mají právě cílené investice z veřejných zdrojů poměrně málo zadlužené země (veřejný dluh Německa činí pouze 64 % HDP oproti například 121 % v případě USA či 111 % v případě Francie). Německo tak má silnou infrastrukturu pro startupy a inovativní projekty, kde můžete získat podporu rizikového kapitálu.

Zlepšení ekosystému

Jedním z kroků k tomu je i iniciativa WIN. Německá vláda se spojila s velkými investory, jako jsou Allianz či Deutsche Bank. Společně slíbili německým, ale i evropským startupům do roku 2030 celkem 12 miliard eur rizikového kapitálu a zásadní zlepšení ekosystému. Oboustranně prospěšné propojení mezi startupy a etablovaným „Mittelstand“ mají přinést de:huby, kterých je po celém Německu již 25.

Technologický transfer a zvýšení univerzitních spin-offů má posílit například prestižní výzkumná instituce Fraunhofer-Gesellschaft. V iniciativě QuantumBW spolkové země Baden-Württemberg, často přezdívané region skrytých šampionů, se spojily průmysl a univerzity k rozvoji quantum computingu. To všechno jsou příležitosti, které se otevírají i českému podnikateli. Česko nabízí průmyslovou tradici, špičkové vědecké instituce, kreativní a inovativní startupovou scénu, technologie, sebevědomý kapitál, ale i skvělou polohu pro nearshoring.

Jak na to?

Jak zvednout tuto hozenou rukavici? Z naší mezinárodní praxe víme, že rozvoji byznysu na zahraničním trhu dokáže nejúčinněji pomoci spolehlivá síť kontaktů. Německo si zakládá na dlouhodobých a důvěryhodných obchodních vztazích. To znamená, že osobní kontakt se zdejšími obchodními partnery a přístup k nim hrají klíčovou roli.

Pomůže vám to lépe porozumět specifikům německého trhu, přizpůsobit vaši nabídku místním očekáváním a získat důvěru, která je v německém obchodním prostředí zásadní. Díky našemu zastoupení ve Frankfurtu a rozsáhlé mezinárodní síti jsme v přímém kontaktu nejen s klienty a zahraničními advokátními kancelářemi, které nám klienty doporučují, ale jsme také blíž zahraničním private ekvity a venture kapitálovým fondům, investičním a privátním bankám, family officům či dalším stakeholderům a obchodním partnerům. Dobře vybudovaná síť navíc usnadňuje přístup k užitečným informacím, referencím a případným obchodním příležitostem, což může být klíčem k úspěchu expanze.

Rozhodnutí expandovat do Německa nebo koupit německou firmu může být strategicky velmi výhodné. Zahrnuje však zároveň řadu praktických kroků a podmínek, které byste měli mít na paměti. Jde zejména o specifika v právním, daňovém a administrativním prostředí.

Pokud chcete rozšířit svůj český byznys za hranice, je třeba v Německu buď zřídit organizační složku (Zweigniederlassung; i ta se zapisuje do německého obchodního rejstříku), nebo založit novou právní entitu. Pro novou právní entitu přicházejí v úvahu typicky společnost s ručením omezeným (GmbH s minimálním základním kapitálem 25 tisíc eur) nebo akciová společnost (AG s minimálním základním kapitálem 50 tisíc eur).

Jak novou společnost, tak i Zweigniederlassung je nutné přihlásit u finančního úřadu k příslušným daním, typicky k dani z příjmů (Gewerbesteuer) a k DPH (Umsatzsteuer), a získat příslušné daňové registrační číslo. Zaměstnance je pak nutné registrovat u pojišťovny a na úřadu práce.

Při akvizici existující německé společnosti je pak třeba na začátku nejprve počítat především s náklady na její prověrku a na právní a daňové poradenství. Ty se samozřejmě odvíjejí od toho, o jakou společnost se jedná a v jakém rozsahu je prověrka potřeba (technická, finanční, právní, daňová). Při koupi společnosti počítejte v Německu i s náklady na notáře, protože i smlouva o koupi podílů na GmbH vyžaduje formu notářského zápisu.

Dobrou zprávou pro české podnikatele, kteří mohou mít obavy z pověstné německé přebujelé a zdlouhavé byrokracie, je to, že německá vláda problém vnímá a slibuje zlepšení. Pomoci v tom má speciální zákon k odbourání byrokracie navržený v roce 2024 („Bürokratieabbaugesetz“), který má za cíl odbřemenit podnikatele i veřejnost od „papírování“. I to ukazuje vůli ke zlepšení stavu a otevřené dveře pro české podnikatele.

Uvažujete o expanzi do Německa? Připravujeme workshop pro české a slovenské podnikatele, který se zaměří na praktické aspekty rozšíření vašeho byznysu k německým sousedům.

Od loňského roku máme také jako první advokátní kancelář z CEE regionu přímé zastoupení v německém Frankfurtu. Zaměřujeme se zde na podporu zahraničních klientů směřujících do regionu střední a východní Evropy a zároveň klientů z Česka a Slovenska, kteří chtějí expandovat dále do zahraničí. Poskytujeme poradenství ohledně českých a slovenských právních aspektů korporátních a finančních transakcí s mezinárodním prvkem i strategické poradenství pro německý trh a trhy regionu střední Evropy. Se zdejšími advokátními kancelářemi si nekonkurujeme, naopak jsme prohloubili kooperaci s místními partnery a kancelářemi v Německu. Otevřením naší německé kanceláře jsme tak ještě zlepšili stávající infrastrukturu pro naše klienty a obchodní partnery a umožnujeme jim zde lepší spolupráci.