Fungují fúze a akvizice jako prostředek k expanzi českých a slovenských společností na mezinárodní trhy? Je vstup do zahraničí pro firmy komplikovaný? Co je model Family Management Buy-Out a proč je stále populárnější? V rozhovoru odpovídali partner HAVEL & PARTNERS Jan Koval a managing partner společnosti NEXIA One Corporate Finance Václav Strýhal.

67 % českých firem má zájem expandovat do zahraničí, 9 z 10 to ale považuje za složitý proces. V HAVEL & PARTNERS realizujeme desítky transakcí ročně a mezinárodní prvek má 70 % z nich.

Jakou roli hrají dnes fúze a akvizice ve strategiích růstu firem v České republice a na Slovensku?

Václav Strýhal: V poslední době sledujeme sílící trend, kdy zdejší společnosti dospěly k významné velikosti a finanční stabilitě, které jim umožňují expanzi i na vyspělejší trhy. Fúze a akvizice (M&A) tak dnes hrají zásadní roli ve strategiích růstu firem. Firmy z Česka a Slovenska díky tomu získávají nové trhy, zajišťují výrobní kapacity nebo technologická řešení, která posilují jejich konkurenceschopnost. Často se jedná o strategické akvizice v zemích, jako jsou Německo, Francie, Španělsko nebo Itálie.

Jan Koval: Stále ale vnímáme, že někteří podnikatelé pokládají vstup na zahraniční trhy za komplikovaný. Podle průzkumu Instant Research pro společnost Amazon má 67 % českých firem zájem expandovat do zahraničí, 9 z 10 to ale považuje za složitý proces. My realizujeme desítky transakcí ročně a mezinárodní prvek má 70 % z nich. Podle našich zkušeností tedy není čeho se obávat. Expanze do zahraničí mnoha firmám pomůže rozvinout jejich byznys a získat přístup k novým zákazníkům, a tím posílit jejich pozici na trhu.

Liší se nějak u jednotlivých firem strategie při realizaci akvizic?

Jan Koval: Obvykle pozorujeme dvě hlavní strategie. Některé firmy mají již předem vytipovaného konkrétního partnera pro akvizici. Jiné spolupracují s poradenskými společnostmi, jako jsme my – HAVEL & PARTNERS nebo NEXIA ONE CORPORATE FINANCE. Díky našim mezinárodním kontaktům a i díky vzájemné spolupráci s Nexií, která je členem globální sítě NEXIA International, dokážeme společně firmám pomoci s identifikací vhodných partnerů i v zahraničí. Úspěch transakce přitom nezávisí pouze na správném výběru cíle, ale také na znalosti právních podmínek dané země.

Jakým výzvám musí tedy firmy při mezinárodních transakcích čelit?

Jan Koval: Největší výzvou je často právě pochopení právního a daňového prostředí cílové země. I kulturní rozdíly a specifické požadavky konkrétního odvětví hrají významnou roli. Nezbytným krokem v úvodu je vždy prověrka cílové společnosti, tzv. due diligence. Pomáháme klientům s identifikací rizik a jejich zohledněním v transakci – například prostřednictvím úpravy ceny nebo smluvních záruk.

Václav Strýhal: Taková analýza zahrnuje posouzení finanční stability, právních rizik a daňových aspektů. Naším cílem je klientům dodat komplexní manažerský souhrn, který zahrnuje klíčové nálezy, míru rizikovosti a návrhy řešení. Výsledky této prověrky tedy mohou ovlivnit cenu transakce, její strukturu nebo smluvní záruky.

Liší se nějak ocenění firem na západních trzích od těch lokálních?

Václav Strýhal: Rozdíly jsou značné. Na západních trzích dosahují firmy vyšších ocenění, často vyjádřených vyššími násobky EBITDA. To je dáno jak kvalitou těchto firem, tak jejich růstovým potenciálem. Je však třeba si uvědomit, že vyšší náklady na zahraniční akvizice obvykle vyvažují strategické přínosy – například stabilní zákaznická základna nebo přístup k novým technologiím. Klíčové je zajistit si vhodné financování a důkladně propočítat návratnost investice.

Hrají vedle zahraniční expanze roli v akvizicích i jiné faktory?

Václav Strýhal: Je to třeba i konsolidace některých sektorů, a to jak na straně podnikatelů, tak na straně finančních investorů, kteří v sektorech s velkým počtem menších hráčů vidí potenciál pro efektivní integraci. Konsolidace je tak reakcí na fragmentaci některých sektorů, zejména ve středoevropském regionu. Firmy, například v oborech stavebnictví, průmyslové výroby nebo IT, čelí tlakům na efektivitu a růstu konkurence. Konsolidací dosahují většího podílu na trhu, snižují náklady a zlepšují provozní efektivitu. Tento trend je významný pro středně velké podniky, které tak mohou zvýšit svoji tržní hodnotu.

Jan Koval: Řada oborů si již nějakou úrovní konsolidace prošla. Například u výrobních a technologických společností je poptávka po vertikálně integrovaných firmách, které poskytují nejen výrobní služby, ale také vývoj a inovace. Fragmentované sektory, jako například stavebnictví, však stále nabízejí zajímavé příležitosti pro investory, kteří zde mohou vytvořit silnější a efektivnější hráče.

V posledních letech také značně sílí fenomén předávání firem na další generaci. Projevuje se to právě i u prodejů společností?

Jan Koval: Je to tak. Předávání rodinných firem vyžaduje pečlivou přípravu. Z právního hlediska je klíčové správně nastavit smluvní dokumentaci, která upraví převod podílů či akcií, zajistí kontinuitu vedení a ochranu hodnoty firmy. Jako právníci nemůžeme nikdy pominout ani osobní vztahy v rámci rodiny, protože i ty jsou klíčové a hrají ve výsledném uspořádání zásadní roli. Důležité je ošetřit otázku majetkového vypořádání mezi rodinnými příslušníky, aby nedocházelo k budoucím sporům.

Václav Strýhal: Pro mnoho rodinných firem je prioritou zachovat podnik pod vedením důvěryhodných lidí, kteří sdílí firemní kulturu a rozumí jejímu fungování. I proto je stále populárnější model akvizice Family Management Buy-Out (FMBO), kdy původní majitel přenechává vedení vybraným členům rodiny nebo klíčovým zaměstnancům. Je populární především u menších a středních firem, kde rodina nebo původní majitelé chtějí, aby podnik zůstal v rodinném vlastnictví, a současně chtějí zajistit jeho stabilitu a růst pod vedením důvěryhodného vedení. FMBO je tedy oblíbený právě v kontextu nástupnických procesů, protože minimalizuje riziko spojené s externí akvizicí. Současní zaměstnanci a manažeři totiž dlouhodobě znají firmu, její firemní kulturu, a mají také vybudované vztahy s klienty a dodavateli. Klíčovou roli hrají samozřejmě i finanční aspekty transakce.

Můžete naznačit, jak obvykle vypadá v těchto případech struktura financování? Nejspíš bývá ovlivněná řadou individuálních faktorů v konkrétních firmách?

Václav Strýhal: Struktura financování FMBO může zahrnovat kombinaci bankovního financování, vlastního kapitálu a externích investorů, což firmě umožňuje přechod na nové vedení a zároveň stabilizaci její kapitálové struktury. S rostoucím zájmem o tento model se očekává, že FMBO bude hrát v následujících letech významnou roli v sektoru fúzí a akvizic. Při přípravě financování akvizice pro klienty poskytujeme komplexní podklady a finanční modely, které napomáhají zajistit schválení od bankovních institucí v zahraničí. I naše zkušenosti s lokálními i zahraničními bankami nám umožňují efektivně podporovat klienty při nastavování transakce.

HAVEL & PARTNERS a naše rodinná kancelář ONE FAMILY OFFICE prohloubily dosavadní spolupráci s poradci z české společnosti Nexia One Corporate Finance CZ. Reagujeme tak na silnou poptávku po integrovaném právním, daňovém, účetním a corporate finance poradenství v nejširším rozsahu.

Tým Nexia One Corporate Finance má dlouholeté zkušenosti v oblasti fúzí a akvizic. Od roku 2003 úspěšně dokončil více než 170 prodejů, fúzí a akvizic firem. Seniorní členové týmu pracovali na transakcích v celkovém objemu více než 7 mld. EUR.

Společně nabízíme komplexní řešení, která pokrývají nejen právní aspekty transakcí, ale také finanční strukturování, oceňování a vyjednávání s investory. Díky tomuto kroku můžeme ještě efektivněji obsluhovat i ty nejnáročnější klientské požadavky a dále rozšiřovat možnosti vyhledávání obchodních příležitostí v zahraničí pro klienty z řad firem, ale i obchodní partnery rodinné kanceláře ONE FAMILY OFFICE.