Ženy se stále aktivněji zapojují do správy majetku a řešení finančních otázek. O rodinném bohatství rozhoduje samostatně pětina žen. Víc než muži přitom tíhnou ke konzervativním investicím a zohledňují i udržitelnost. Zjistil to rozsáhlý průzkum, který naše kancelář realizovala ve spolupráci se společností RSM CZ a výzkumnou agenturou Ipsos. Mezinárodním partnerem projektu je UBS, největší privátní banka v Evropě.

Ženy bohatnou rychleji než muži

Ženy jsou stále úspěšnější, vzdělanější, odvážnější a dokážou vybudovat majetek vlastními silami. Majetek ale ženy také častěji dědí. Statisticky si berou starší muže a v průměru se dožívají o 6–7 let více. Rodinné bohatství na ně přechází i při předávání majetku z generace na generaci. Ročně celosvětově narůstá majetek žen o 5 bilionů dolarů a navyšuje se rychlejším tempem než majetek mužů. Jde o trend, který sledují ve světě renomované poradenské firmy a který v českém prostředí potvrdila i naše studie NextŽeny. Položili jsme si zároveň otázku, jestli mají ženy a muži, co se týče majetku a financí, nějaké specifické potřeby. Ve spolupráci se společností RSM CZ a výzkumnou agenturou Ipsos jsme se proto na otázky kolem investic a majetku zeptali v průzkumu.

Rodinný majetek jako partnerský úkol

O finančních a majetkových záležitostech celé domácnosti podle dat z průzkumu rozhoduje samostatně pětina žen a dvakrát více mužů. Ve srovnání se světovými čísly ze studie UBS z roku 2022, kde většina vdaných žen přiznala, že své finanční rozhodnutí ponechává na manželovi, české ženy v mnohem větší míře rozhodují o rodinném majetku samy. Tradiční genderové stereotypy a nerovnosti v oblasti majetku postupně mizí a 35 % lidí rozhoduje o těchto otázkách v rodině společně.

„Více než kdy jindy mají páry a rodiny tendenci přistupovat k finančním a majetkovým otázkám jako k partnerskému úkolu, v němž se oba partneři aktivně zapojují a často společně hledají nejlepší řešení pro rodinu. U mužů ale stále vnímáme větší sebevědomí a tendenci přisuzovat si rozhodující slovo,“ komentuje výsledky průzkumu David Neveselý, partner advokátní kanceláře HAVEL & PARTNERS.

U lidí, kteří o majetku rozhodují v domácnosti společně, totiž bezmála 70 % mužů uvedlo, že ve finále rozhodují právě oni. Ženy si přisoudily rozhodující slovo jen ve 45 %. Ženy mají také častěji při rozhodování o investicích a majetku smíšené pocity. Pětina jich uvedla, že jsou dokonce nejisté a cítí obavy. Na druhou stranu čtvrtina žen rozhoduje o majetku s jistotou a přehledem.

Ženy jsou konzervativnější, muži více diverzifikují

Muži podle výsledku průzkumu NextŽeny inklinují víc k diverzifikovanému investování. Častěji rozdělují svá aktiva mezi konzervativnější produkty a rizikovější oblasti s vyšším výnosem. Více než ženy investují třeba do akcií, rizikových investičních fondů, dluhopisů nebo kryptoměn.

Ženy zase častěji než muži tíhnou ke konzervativním investicím a záleží jim na jejich bezpečnosti a stabilitě. Kromě tradičních spořicích účtů či penzijního spoření a konzervativních investičních fondů také hodně věří i nemovitostem. Důležité je pro ně investovat v souladu se svými hodnotami. Ve srovnání s muži proto preferují více investice do vzdělávání nebo udržitelnosti. Muži zase častěji vidí perspektivu v oblastech technologií a inovací, farmacie nebo třeba automotive.

Poradenských služeb v otázkách majetku a financí využívá 45 % lidí. O něco více ženy než muži. „Ženy oceňují odborné poradenství více než muži. Stále častěji se tak na nás ty, které jsou úspěšné v podnikání, obracejí s potřebou plánovat a organizovat správu svého majetku a chytře investovat. S poradci řeší nejen investiční strategie a plány, ale i zprostředkování diskusí a realizace plánů nástupnictví,“ říká Monika Marečková, řídící partnerka RSM CZ.

350 investorů a investorek

Do průzkumu se zapojilo celkem 350 lidí, z toho 143 žen. Na otázky ohledně investic a majetku odpovídali klienti a obchodní partneři advokátní kanceláře HAVEL & PARTNERS a společnosti RSM Czech Republic, tedy bonitní skupina z řad majitelů či spolumajitelů firem či vrcholového a středního managementu a lidé s majetkem dosahujícím až stovky milionů korun. Průzkumem jsme také přispěli na dobrou věc. Za každý vyplněný dotazník šlo za kancelář HAVEL & PARTNERS 200 Kč na neziskovou organizaci Dejme dětem šanci, společnost RSM CZ podpořila stejnou částkou za dotazník provoz Centra Paraple.

NextŽeny kolem nás

NextŽeny je projekt zaměřený na celosvětový trend přesunu bohatství do rukou žen, ale také na ženskou sílu a růst, podnikání, investování či networking. Když jsme přemýšleli, kdo by se měl stát tváří NextŽen, měli jsme okamžitě jasno. Stačilo se podívat kolem sebe. U nás v kanceláři máme spoustu kolegyň, jejichž talent, nadšení, schopnosti, energie i osobní příběhy jsou nesmírně inspirativní. Projektu NextŽeny tak daly tvář naše úspěšné kolegyně – od studentek až po partnerky – které najdete na fotografiích, ve speciálním magazínu a také ve videu a na webových stránkách projektu NextŽeny.

Women Power na papíře

Projekt NextŽeny má za cíl také motivovat. A protože je důležité ukazovat příklady úspěšných žen, které mohou být vzorem a inspirací, vznikl ve spolupráci s Premium Media Group i speciální magazín NextŽeny. Ten byl vedle výsledků průzkumu celý věnovaný inspirativním dámám, které jsou špičkami ve svých oborech napříč světem podnikání, vzdělání, investic, poradenství nebo neziskového sektoru a všechny dokazují, že jejich úspěch nemá hranice. Jejich příběhy a rozhovory s nimi tak daly abstraktním sociologickým číslům konkrétní tvář a obsah.