Nabídka akcií na burze (IPO) je cesta, jak získat kapitál pro další rozvoj byznysu. Firma na burze je automaticky důvěryhodnější a má prestiž v očích veřejnosti, investorů, zákazníků i dodavatelů – to platí na místním trhu a zejména pak v zahraničí.

Zkratka IPO znamená Initial Public Offering, tedy „nabídka akcií veřejnosti“. Společnost zvyšuje svůj kapitál a nabízí veřejnosti nové akcie, které se pak obchodují na burze. Firma se nezadlužuje, ale nabízí investici novým akcionářům.

Dosavadní společníci si obvykle nechávají většinový podíl, aby mohli dále ovládat společnost, ale o zisky se dělí s novými akcionáři. Možná je i kombinace nového kapitálu a výstupu stávajících společníků. Burza pak investorům umožňuje s akciemi průběžně obchodovat, a ukazuje tak tržní hodnotu společnosti.

Trh veřejných nabídek (IPO) byl přitom donedávna pořádně “horký”. Rok 2021 byl rekordní i díky odloženým transakcím z období covidu a optimismu z jeho překonání, což se odráželo i v dosahovaných valuacích. Celosvětově firmy pomocí IPO získaly 608 miliard amerických dolarů, přičemž dominantním regionem byly USA. 

V roce 2022 sice velmi nestálé trhy ochladly, protože investoři byli obezřetnější a nekupovali vše, co má nálepku “IPO”, přesto byli ale připraveni investovat do zajímavých titulů. Zaměřují se ale mnohem víc na fundament firem, tedy na jejich ocenění na základě zisků a volného cash flow.

IPO je financování

Cílem IPO je získání kapitálu pro další rozvoj – investici, akvizici či expanzi firmy na místním i zahraničním trhu. Optimalizujete si rozvahu, snížíte poměr zadlužení či zvýšíte dluhovou kapacitu a equity riziko se rozloží na širší pole investorů. Jde o nový kapitál do firmy, nejste tedy nijak omezeni splatností či limity jako u úvěrových smluv či dluhopisů. 

Velkou předností u IPO je volnost použití kapitálu – nejste omezeni splatností či limity jako u úvěrových smluv či dluhopisů.

IPO obvykle přináší i další výhody – vedle samotného přístupu ke kapitálu je to také efektivní udržení kontroly ve společnosti i přes snížení majetkového podílu původních akcionářů. Díky fragmentované struktuře a jejich typicky pasivnímu charakteru nemají zpravidla noví investoři významný vliv na rozhodování o chodu společnosti. Obchodování akcií na trhu může také podpořit likviditu při budoucím exitu některých společníků. 

Úspěch na burze s sebou rovněž vždy přináší i značný pozitivní marketingový a PR efekt, který zásadně přispívá ke zvýšení prestiže a důvěryhodnosti značky. Sám fakt, že vaše společnost “je na burze”, často otvírá dveře k dodavatelům, zákazníkům a obchodním partnerům. 

Kam s ním?

Jedním ze základních rozhodnutí při přípravě IPO je výběr správného trhu. Nabízí se tři typy trhů, z nichž každý je vhodný pro jiný objem financování a typ investorů. 

V posledních letech je u menších a středních českých a slovenských firem populární trh PX START organizovaný pražskou burzou. Emise se zde pohybují od 50 milionů do 1 miliardy korun. Podmínky přijetí jsou relativně jednoduché; sama burza jde emisím velmi naproti a dosavadní tržní podmínky byly akciovým emisím také nakloněny. Na trhu START je celkem už více než desítka firem. Investoři jsou obvykle z řad retailu, ale zejména u větších emisí kupují i institucionální investoři (fondy, pojišťovny apod.). 

Větší emise pak lze umístit na hlavní trh pražské burzy. Zde probíhají emise v řádech miliard korun a investují tu především větší institucionální investoři z CEE regionu. Jde nicméně o regulovaný trh, což znamená náročnější podmínky pro vstup. IPO je zde vhodné zejména pro větší firmy se zaměřením na unijní nebo přímo středoevropský trh.

Pokud máte společnost s ambicemi uspět na mezinárodních trzích, může pak být pro vás vhodnou cestou vstup na některou ze zahraničních burz, například v Amsterdamu, Londýně nebo New Yorku. V porovnání s místním trhem jde u nich o investice do akcií ve vyšších řádech, tedy v desítkách miliard korun. Investují zde hlavně velcí mezinárodní investoři, tedy společnost by měla být mezinárodně známá a měla by mít produkt s nadnárodním či globálním potenciálem. 

To, že čeští investoři už dávno překročili hranice místních trhů, potvrzuje i úspěch z roku 2021, kdy česko-slovenský venture kapitálový fond Credo Ventures zaznamenal s rumunským startupem UiPath historický úspěch při vstupu na newyorskou burzu. UiPath je dnes jednou z nejrychleji rostoucích softwarových firem ve svém segmentu na světě a na newyorské burze zaznamenal jedno z největších IPO ve své kategorii.

Dobrý růstový příběh je klíč k úspěchu

Při úvahách o IPO jako o možnosti financování je třeba zvážit vaše preference a cíle. Pokud potřebujete kapitál pro další rozvoj, expanzi či akvizici, nemůžete nebo nechcete se dále zadlužovat u bank či emisí dluhopisů a firma má spolu s vámi do budoucna jasnou růstovou vizi, pak může být IPO tím, co posune váš byznys dál. Pokud ale myslíte na prodej firmy a zasloužený odpočinek, IPO nebude ta správná cesta.

Investoři při IPO kupují budoucnost vaší firmy. Pro úspěch proto bude klíčový váš růstový příběh (tzv. equity story), který bude akcie firmy prodávat. Měl by být proto přiměřeně ambiciózní, ale uvěřitelný, a zajímavý pro investora. Pokud jej umíte podložit slušnými historickými výsledky, tím lépe.

Investoři se stanou vašimi (spolu)akcionáři, a proto potřebují informace. Ty je třeba připravit a prezentovat. Před vlastní transakcí je tak nutné splnit domácí úkoly – udělat si pořádek v datech, účetnictví a reportingu, najít a vymést kostlivce ze skříní, najít a namotivovat interní tým. To vše jsou hlavní faktory úspěšné přípravy. 

Jak na to

Na začátku doporučujeme sestavit tým, který bude mít celou transakci na starosti. Klíčovými osobami ve firmě jsou finanční ředitel a stávající akcionáři. Důležití budou také lidé v roli řízení vztahů s investory (tzv. investor relations), kteří odpovídají za správnou komunikaci. Z poradců je nezbytná investiční banka či poradce, který celou transakci aranžuje, oceňuje společnost, pomáhá stanovit správné obchodní parametry IPO a pak nabízí akcie investorům. Potřeba jsou i právníci, kteří by měli mít nějakou IPO transakci již za sebou.

Před samotným vstupem na burzu probíhá detailní prověrka společnosti, tedy due diligence. Firma poskytuje data, probíhá průběžná komunikace s právníky a řešení případných objevených problémů. Due diligence umožňuje odhalit zapomenuté kostlivce, právní vady či jiné překážky, které by mohly transakci zkomplikovat.

Souběžně s prověrkou probíhá příprava prospektu. Jde o klíčový informační dokument pro investory – popisuje emitenta akcií, jeho podnikání, tržní trendy a rizika a dále i samotnou nabídku akcií. Musí obsahovat také auditované výkazy nejméně za poslední 2 roky. Prospekt píšou právníci ve spolupráci s emitentem a investiční bankou a schvaluje jej Česká národní banka (v případě zahraničních emisí pak místní regulátor). Teprve po uveřejnění prospektu lze akcie nabízet.

Nabídka pak zpravidla trvá 2–3 týdny, kdy probíhá tzv. roadshow, tedy intenzivní setkávání s investory a prezentace equity story (charismatický akcionář či finanční ředitel je vždy výhodou). To vše doplňuje i informační kampaň na webu, investičních portálech nebo v médiích. 

Podle výsledků nabídky pak společnost určí, o kolik zvýší kapitál (nebo kolik akcií prodají stávající společníci), a právníci zařídí potřebné korporátní kroky. Při vstupu na burzu pak ve finále investoři zaplatí upisovací cenu a společnost jim vydá nové akcie. Ty se začnou obchodovat na burze.  

Příprava transakce od prvních úvah přes strategické otázky a ladění detailů až po samotnou realizaci je proces trvající obvykle 6–12 měsíců na trhu PX START, u velkých společností mířících na „velkou“ burzu nebo zahraniční trh spíše 1–2 roky. Náklady vstupu na burzu se pohybují v rámci jednotek procent z objemu celé emise.

Život po IPO

Bude-li společnost vykazovat dobré výsledky, poroste její tržní hodnota. Investice všech akcionářů (stávajících společníků i nových akcionářů, často z řad managementu či zaměstnanců) se tak budou zhodnocovat a burza jim umožní likviditu. 

Společnost na burze má navíc i velmi otevřenou cestu k dalšímu financování např. sekundární návaznou nabídkou dalších akcií na trhu nebo „velkým“ IPO na některém z větších a prestižnějších trhů.

Po úspěšném IPO se život společnosti změní. Pro férové obchodování akcií na burze je nezbytná informovanost akcionářů a investorů. Je tedy třeba například počítat s pravidelným zveřejňováním hospodářských výsledků – publikovat podrobnou výroční zprávu, pololetní zprávy a někdy i čtvrtletní report. Po IPO má společnost nově stovky až tisíce nových akcionářů, zpravidla tedy přibývá i agenda „velkých“ valných hromad.

Všichni manažeři společnosti navíc musí České národní bance oznamovat své obchody s akciemi společnosti, s cílem předejít zneužívání vnitřních informací. K tomu je třeba sledovat tzv. vnitřní informace, interně s nimi pracovat, ty důležité uveřejňovat a připravit se taky na s tím spojený případný zvýšený zájem veřejnosti a médií. Nutností jsou proto spolehlivé řízení informačních toků uvnitř společnosti a správné fungování oddělení investor relations.

Faktory úspěchu

IPO závisí na poptávce investorů, a úspěch tedy nikdo předem garantovat nemůže. Ovšem pokud je společnost dobře připravená, má lákavou equity story, nepřežene to s valuací a na trhu je pozitivní nálada, málokterá transakce bývá neúspěšná. Kromě pečlivé přípravy a volby vhodného trhu jsou proto zásadní také správné zacílení na investory a tomu odpovídající způsob komunikace a marketing. 

Tým HAVEL & PARTNERS má v oblasti kapitálových trhů letité zkušenosti; v posledních 5 letech jsme realizovali na českém trhu nejvíce IPO transakcí. Zajišťovali jsme komplexní služby emitentům i aranžérům cenných papírů při vydávání, veřejném i neveřejném nabízení dluhopisů a akcií a jejich kótaci na trhu pražské burzy. Na pražský trh PX START jsme pomohli uvést akcie slovenské hi-tech společnost Gevorkyan (nejúspěšnější transakce za 730 milionů Kč), Hardwario, FIXED.zone, eMan a  Atom Trace.