Velká novela spotřebitelského práva zavedla od začátku roku 2023 zásadní změny pro e-shopy i prodejce v kamenných obchodech. Od 6. ledna je třeba mít novým pravidlům přizpůsobeny webové stránky i právní dokumenty, zejména obchodní podmínky či reklamační řády. O jaké nejzásadnější změny tedy jde?

Slevové akce

U zboží ve slevě musí být uvedena nejnižší cena, za kterou se produkt prodával v posledních 30 dnech před poskytnutím slevy. Procentuální sleva se pak počítá právě z této nejnižší ceny. Z této povinnosti nicméně existují výjimky. Nová pravidla neplatí například u netrvanlivých potravin či zboží s krátkou dobou spotřeby nebo u akcí typu 2 + 1 zdarma či věrnostních programů. U věrnostních programů jde zejména o slevy, které vyplývají z předchozích nákupů spotřebitele u prodejce, například když spotřebitel při nákupu obdrží poukaz „20% sleva“ platný pro další nákup do konce měsíce nebo dostane slevu při zvláštních příležitostech, tj. při přihlášení do věrnostního programu nebo u příležitosti narozenin. Jakkoli můžou nová pravidla vypadat jednoduše, setkáváme se s řadou praktických problémů, na které definitivní odpověď přinesou až praxe České obchodní inspekce či soudní judikatura.

Reklamace

Obchodníci odpovídají za vady, které zboží mělo už v době, kdy si jej zákazník kupoval. Přitom nově platí, že vada, která se projeví v průběhu prvního roku, existovala již v okamžiku převzetí zboží (pokud obchodník nebude schopen prokázat opak). Dříve byla tato lhůta jen šest měsíců.

Odstoupení od smlouvy

Zákazník má právo odstoupit od smlouvy do 90 dnů od jejího uzavření, pokud obchodník využil takzvanou nekalou obchodní praktiku (například porušil pravidla pro slevové akce). Podle toho, o jak závažnou nekalou obchodní praktiku se jedná, může místo odstoupení od smlouvy zákazník alternativně požadovat i přiměřenou slevu.

Dodání zboží

Obchodník má povinnost dodat zákazníkovi zboží do 30 dnů od uzavření smlouvy, pokud se ovšem ve smlouvě nedohodne se spotřebitelem jinak. V případě delší dodací lhůty přitom ale nestačí jen upravit informaci v obchodních podmínkách. Novela vyžaduje, aby se podnikatel na delší dodací lhůtě se spotřebitelem přímo dohodl – praktickou možností je například konkrétní zatrhávací políčko u objednávek.

Tlačítko „objednat“

Objednávkové tlačítko musí jasně uvádět, že kliknutím na něj se zákazník skutečně zavazuje k objednávce. Nestačí tedy už jen obecné tlačítko „objednat“, nově je třeba, aby zde byla uvedena textace typu „objednávka zavazující k platbě“.

Zákaznické recenze

Obchodník má dle novely povinnost informovat o tom, zda a jak ověřuje, že zákazník výrobek nebo službu skutečně zakoupil nebo využil. Pokud ověřuje, musí obchodník přijmout také přiměřená opatření k ověření, že recenze pochází od zákazníka, který výrobek nebo službu použil či zakoupil (například zasílání linku v e-mailu zákazníkům pro zadání recenze do několika dní po nákupu). Je v pořádku, pokud obchodník recenze neověřuje; poté je však nutné veřejně informovat, že recenze nejsou ověřené.

Návod k použití

Nově platí, že zákazník by měl dostat návod na trvalém nosiči – tím může být vedle papíru i CD, DVD, paměťová karta, pevný disk počítače nebo elektronická pošta. Obchodník si tedy může vybrat, jaký trvalý nosič použije, aby se například vyhnul tisku papírových návodů. Pokud o to zákazník požádá, bude mít nicméně nárok na to, aby mu obchodník poskytl návod v listinné podobě, tedy standardní papírovou cestou.

Vrácení vyzkoušeného zboží

Pokud zákazník ve 14denní lhůtě zboží běžně používá a rozhodne se ho pak vrátit, nemusí mu obchodník vracet plnou cenu. Spotřebitel totiž odpovídá za snížení hodnoty zboží, když jej užíval více, než je nutné k tomu, aby se seznámil s jeho vlastnostmi nebo zkontroloval, zda je funkční.

Smlouvy po telefonu

Novela zpřísňuje podmínky pro uzavírání smluv po telefonu. Taková smlouva bude nově považována za uzavřenou až poté, co ji zákazník obdrží v textové podobě a následně tuto nabídku potvrdí obchodníkovi elektronicky nebo ji písemně podepíše.

Náš tým pro spotřebitelské právo vám rád pomůže s výkladem těchto a dalších nových zákonných ustanovení i s úpravou právních dokumentů či správným nastavením informačních povinností, které souvisejí s novelou.